De Visser: 'Als je wil verliezen, dan moet je mij opstellen'

BIERVLIET - Hij dacht de schlemiel van de wedstrijd te worden, maar hij werd gisteren de held van Biervliet. Gelegenheidsdoelman Marco de Visser werd als de triomfantelijke winnaar na de 1-0-zege in het bekerduel met Patrijzen op de schouders van supporters van het veld gedragen. "Het geluk is voor de domme, maar hier kan ik wel van genieten", was zijn eerste reactie na afloop.

Biervliet kampte in de aanloop naar het bekerduel met keepersproblemen, omdat de doelmannen Mark van Kouteren en David Mullaert op vakantie waren. Veel keus was er niet. Vrijdag circuleerde ineens de naam van de twintigjarige De Visser binnen de club."Zaterdagmiddag werd ik gebeld. Ik zat net te genieten van een biertje. Ik schrok wel even. Als je wil verliezen dan moet je mij opstellen, heb ik tegen de trainer gezegd." De laatste keer dat De Visser keepte dateerde van vijf jaar geleden, bij de B-junioren. "Daarna ben ik een paar jaar gestopt. Ik speel nu drie jaar in het tweede team."

De Visser, in het dagelijkse leven politieman, had in het begin van het seizoen een ernstige blessure opgelopen. "In een wedstrijd met het tweede kwam ik met mijn hoofd in botsing met de tegenstander. Ik brak mijn voorhoofd en ben zes weken uitgeschakeld geweest." In het duel met Patrijzen speelde hij met een plaatje in zijn hoofd. "Ik heb er geen last van en tijdens de wedstrijd ook geen moment bij stilgestaan. Mijn ouders zeiden dat het beter was met een helm als bescherming te spelen, maar dat vond ik niet nodig."Hij gaf toe nerveus te zijn geweest, maar naarmate de wedstrijd vorderde groeide het vertrouwen. Zo verrichtte hij reddingen, soms miraculeus, op inzetten van de aanvallers van Patrijzen en had hij ook over het nodige geluk niet te klagen.

In de tweede helft leek de ploeg uit 's-Heerenhoek gelijk te maken, maar De Visser plukte de bal koelbloedig van de schoen van Erik Jansen. "In een-tegen-eensituaties ben ik altijd sterk geweest", was het nuchtere commentaar.

Patrijzen had een overwicht, maar kon weinig forceren. Met de kansen werd te slordig omgesprongen. Biervliet gokte op de tegenaanval. De eerste keer dat de thuisclub in de buurt van het vijandelijke doel kwam, was het meteen raak. De hoekschop van Ben Ongenae werd aan de tweede paal teruggekopt door Derek de Booij op Shurandell van Uijtrecht, die van dichtbij intikte: 1-0. "De voorsprong was ideaal voor ons", zei Biervliet-middenvelder Jordy Verstraeten later."Als wij op achterstand waren gekomen, zou het heel moeilijk zijn geweest om terug te komen", vulde trainer Patrick Boute aan.

Patrijzen stuitte op een fel verweer bij de thuisclub. Zo kon het centrale duo Erik Adam-Thomas Leurgans uitblinken in een team dat bleef knokken voor een goed resultaat en via de counter ook kansen kreeg.

Patrijzen-trainer Leendert Verburg vond dat Biervliet op basis van teamspirit de winst had verdiend. "Dan moeten wij maar beter voetballen en de kansen benutten." Biervliet schaarde zich voor de eerste keer in de clubhistorie bij de laatste zestien in het bekertoernooi. "Laat Hoek nu maar komen", klonk het in de kantine.

Biervliet-Patrijzen 1-0 (1-0). 17. Shurandell van Uijtrecht 1-0.
Scheidsrechter: G. Steeman (Brussel).
Gele kaart: Erik Adam, Jeroen de Bart, Trinco Ingels, Geoffrey de Haan (allen Biervliet).
Aantal toeschouwers: 200.

bron: PZC, foto: Mark Neelemans