Bart de Smet verdient het lichtblauwe Erekoord

Bart de Smet is professioneel brandweerman op de militaire vliegbasis te Woensdrecht. Nietsvermoedend, op weg naar de training, kwam zijn vakkennis tot noodzaak. Op onze tennisbaan lag een man buiten bewustzijn. Zonder twijfel ging de knop om van een ontspannen avond voetballen naar een 1e klas Korporaal en begon Bart de man te reanimeren. David Mullaert spoedde zich naar de kantine om de aanwezig AED te alarmeren. Samen wisten zij de levensbedreigende situatie te stabiliseren. Vervolgens nam de ter plaatse gekomen ambulancedienst de reanimatie over en werd de man voor verdere assistentie meegenomen naar het ziekenhuis in Terneuzen. Mede dankzij het snelle optreden van Bart heeft de man dit beangstigde moment overleeft.

Vandaag kreeg Bart van Commandant KMSL (Vliegbasis Woensdrecht) Kolonel de Boer de Erepenning en het bijbehorende Erekoord opgespeld voor een levensreddende handeling.

Het lichtblauwe Erekoord bestaat sinds 2012. Het koord kunnen medewerkers van de Koninklijke Luchtmacht verdienen door een handeling of actie te verrichten die de eer van de Koninklijke Luchtmacht hooghoudt, bijvoorbeeld door het optreden bij calamiteiten of het verrichten van een levensreddende handeling.

Foto: Stafadjudant KMSL